Första helgen i Lima

Nu har min första helg som utbytes i Lima kommit och paserat!
På fredag kväll hade vi fest här, så att de nya skulle lära känna varandra etc. Efter förfesten åkte vi till Dragon, ett schysst uteställe i Barranco, närliggande stadsdel. Min första utekväll i Lima med andra ord, och det var en riktigt kul kväll :) Min klocka visade 10:00 när jag kom hem, men var bombsäker på att klockan inte kunde vara så mycket. Det tog en halv sekund innan jag insåg att justja, jag hade inte ställt om den. I själva verket var den 04.
Lördag blev en chilldag, packade och fixade med tvätten. Det enda som saknas i lägenheten är tvättmaskin, men eftersom vi har en lavaderia bakom hörnet och summan för en veckas tvätt hamnar på 15 kr så gör det inte så mycket ;) Samma kväll for vi på förfest och hamnade sedan på Dragon igen.
Igår kväll anlände den sista av roomiesarna, en dansk tjej som verkade trevlig! Otroligt glad över att ha en till som inte är fransk här haha :)
Idag har minst sagt varit en spännande dag! Vi startade dagen med att äta lunch på ett lokalt hak där de har stans bästa ceviche, ung landets nationalrätt, som består av rå fisk, räkor och bläckfisk i citron/chilisås som man äter med sötpotatis och ris. Se och läs mer här. Det var väldigt gott :) Sen var det dags för Barrancos årliga karnival, som firas genom att man hänger på gatan, lyssnar på live musik och främst, målar varandra, häller vatten och pulver. Syftet: bli så nerklottrad som möjligt!
Tydligen var den delen av Barranco som festivalen hölls i inte en av de bästa. Där ska man inte gå ensam om kvällarna, eller ens dagarna, kommenterade en av peruanerna som var med. Det märktes också genast på husen och kvarteret, att det var inget ställe man ska dröja sig kvar i. Men nu när det var folkfest med livemusik med poliser vaktandes var det ingen fara!
Karnivalen i Barranco var en helt säregen upplevelse, cool grej! Vi kom hem och siktade genast in oss på duscharna. Duschen i sig tog låång tid, innan man fick bort all färg från kroppen hade vattnet diverse nyanser av gult, rött och grönt. Jag hade inte med mig kameran (stor risk för skador med alla människor som kastade färg och vatten!) men här får ni en föraning om hur nerklottrad jag var:
Då var jag en av de "renare".
Nu är jag helt utmattad efter en spännande helg, så ikväll blir det bara nån film och chill i sängen för min del!
På fredag kväll hade vi fest här, så att de nya skulle lära känna varandra etc. Efter förfesten åkte vi till Dragon, ett schysst uteställe i Barranco, närliggande stadsdel. Min första utekväll i Lima med andra ord, och det var en riktigt kul kväll :) Min klocka visade 10:00 när jag kom hem, men var bombsäker på att klockan inte kunde vara så mycket. Det tog en halv sekund innan jag insåg att justja, jag hade inte ställt om den. I själva verket var den 04. 

Lördag blev en chilldag, packade och fixade med tvätten. Det enda som saknas i lägenheten är tvättmaskin, men eftersom vi har en lavaderia bakom hörnet och summan för en veckas tvätt hamnar på 15 kr så gör det inte så mycket ;) Samma kväll for vi på förfest och hamnade sedan på Dragon igen. Igår kväll anlände den sista av roomiesarna, en dansk tjej som verkade trevlig! Otroligt glad över att ha en till som inte är fransk här haha :)

Idag har minst sagt varit en spännande dag! Vi startade dagen med att äta lunch på ett lokalt hak där de har stans bästa ceviche, ung landets nationalrätt, som består av rå fisk, räkor och bläckfisk i citron/chilisås som man äter med sötpotatis och majs. Se och läs mer här! Det var väldigt gott :) Därefter var det dags för Barrancos årliga karnival, som firas genom att man hänger på gatan, lyssnar på live musik och främst, målar varandra, häller vatten och kastar babypulver på varandra. Syftet: bli så nerklottrad som möjligt! 

Tydligen var den delen av Barranco som festivalen hölls i inte en av de bästa. Där ska man inte gå ensam om kvällarna, eller ens dagarna, kommenterade en av peruanerna som vi var med. Det märktes också genast på husen och kvarteret, att det var inget ställe man ska dröja sig kvar i. Men nu när det var folkfest med livemusik med poliser vaktandes var det ingen fara!

Karnivalen i Barranco var en helt säregen upplevelse, vilken cool grej! Vi kom hem och siktade genast in oss på duscharna. Duschen i sig tog låång tid, innan man fick bort all färg från kroppen hade vattnet diverse nyanser av gult, rött och grönt. Jag hade inte med mig kameran (stor risk för skador med alla människor som kastade färg och vatten!) men här får ni en föraning om hur nerklottrad jag var:
Riktig pudding va? Bör dock nämnas att jag var ren i jämförelse med sällskapet...
Nu är jag helt utmattad efter en spännande helg, så ikväll blir det bara nån film och chill i sängen för min del!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0