Prisnivån i Peru

Nu har äntligen våra officiella, nationella studentkort kommit. De skulle ha kommit i slutet på mars, de kom i mitten på juni. Detta kanske säger er något om effektiviteten i de statliga organisationerna i detta land! Vi som bara stannar en termin blev avrådda att inte byta statuset på våra visum från turist till studentvisum för att det bara skulle innebära massa krångel med papper och vara relativt dyrt. Så i nuläget är det flera som är inne i landet, olagligt, då deras turistvisum har gått ut. Jag är som tur är, inte en av dem. Mikaela är dock det, så hon får betala $1/dag för varje dag extra hon är här efter det att turistvisumet har gått ut, men det ska inte vara några problem tydligen. Poliskåren i sig är en speciellt intressant gren av den statliga organisationen, de är inte mycket att lita på och tydligen hade min vän Maria fått muta sig fram häromdagen. Spännande.

Hursomhelst, hittills har vi bara haft våra kort från la Católica. Nu med det nationella studentkortet kan vi få diverse rabatt, inträde till Machu Picchu bland annat. Det mest aktuella för mig är att man får rabatt på combin - nu betalar jag 1 sol istället för 1,5 soles, eller ungefär 2,3 svenska kronor istället för 3 kronor. Man måste säga att man kan inte låta bli att älska prisnivån i landet;
  • lunch på skolan från 10kr
  • god lunch, meny från 16kr
  • taxi till skolan (tar ca 20-25min) ca 23kr
  • bio 28kr
  • manikyr+pedikyr 80kr
  • klippning 50kr
  • piratkopierad, ny film med bra kvalité 5kr
  • öl på bar ca 23 kr, i butik 10kr
  • 3-rättermiddag på vår favoritrestaurang, med fin mat, ca 100kr
  • konsertbiljetter Shakira, Don Omar från 100kr
Vet någon som kommer vara snål när denne återvänder till Sverige...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0