Kvällstankar om Sydamerika

Gud, vad det är intressant att vara här i Peru. Eller Sydamerika, rättare sagt. Jag är så här i efterhand, otroligt nöjd över mitt val att åka hit. Speciellt nöjd över att jag valde just Peru, då det är mest annorlunda. Argentina, Chile och Mexiko är lite mer utvecklade än Peru och lite mer europeiska. Peru har hittat en speciell plats inom mig. Jag menar inte alls att jag älskar Lima, det är en helt okej stad, men absolut inte som Barcelona, Buenos Aires, Melbourne eller Salamanca. Det är landet, människorna och kulturen i sig som håller mig fascinerad. Jag har lärt mig så mycket, om mig, men främst om andra människor, deras levnadssätt och livssyn. Varje dag lär jag mig något nytt, ofta om saker som är självklara för mig som europé.

Att få uppleva hur ett land, nyligen demokratiserat, genomgår presidentval som verkar vara de renaste i landets historia. Att höra om hur de "demokratiska" valen går till, om fusket, om det knappt existerande partisystemet. Intressant och kul att se att landet lyckas förbli en demokrati trots man nu valt en vänsterextrem ex-militär som blivande president.

Att samtala med taxichafförer, som berättar om hur de kämpar för att ha råd för att betala skolgången för döttrarna. Då känner man sig inte lite dum, som varit nöjd över att lyckats pruta ner priset till 10 soles, istället för 13. Hur stor skillnad gör det för mig, om jag betalar 8 kr mer? För honom är de där kronorna så mycket mer värda (högre marginalnytta höhö).

Eller som igår, när jag pratade med min colombianske vän, som berättade för mig om läget i landet. Gerillan i djungeln styr narkotikahandeln och hela tiden hör man om sammandrabbningar mellan den statliga armen och gerillan. Våldet är hela tiden närvarande. På kort sikt kommer man förmodligen inte lyckas hitta nån fredlig lösning på konflikten som numera har en historia på över 60 år. Eller den lektionen vi hade där vi diskuterade läget i Venezuela, med den rådande diktatorn Chávez. Allt pekar på att till nästa val, 2012, kommer det bara finnas ett parti att välja emellan och att regimen blir alltmer totalitär. Folk menar att det blir ett nytt Cuba.

Visste ni att Peru var en auktoritär regim med Fujimori som diktatar för endast tio år sedan? Under denna tid fanns också stor terrorism i landet... Visste ni att Peru har en Ginikofficient (mäter ojämställdhet i inkomstfördelning, där skalan går 0-1 där 0=total jämställdhet) på 0,55 medan Sverige har runt 0,2? Det är såna här grejer som får en att tänka till, speciellt så här en torsdagskväll, om hur bra vi har det hemma egentligen.

Kommentarer
Postat av: Tanja

Roligt, vi diskuterade häromdagen att vi var glada att vi valt Chile. Tur att alla är nöjda!

2011-06-24 @ 16:29:42
URL: http://tanjabloggar.tumblr.com/
Postat av: Ella

Mycket bra skrivet, Petra - så sant.

2011-06-25 @ 22:01:38
URL: http://ellaenelextranjero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0