Combis, PUCP och la playa

De senaste dagarna har jag haft fullt upp, så pass att det tog mig fyra dagar att packa upp. Illa. På torsdagen planerade jag och Alex åka till skolan för att kolla läget och veta hur man tar sig dit. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. För det första finns det inget kommunalt bussystem här, och tunnelbana kan man bara drömma om.

Det enklaste sättet att ta sig fram är med combis, eller micros som de också kallas. Det är privata företag som kör minibussar runt omkring i staden. Dessa finns det gott om och de är alla målade i olika färger beroende på rutten. Systemet verkar kaotiskt. Nåväl, vi gick till turistinformationen och fick veta att det kan, i rusningstrafik, ta upp till 1h30 min för oss att ta oss till skolan... Nu hade vi tur, och de bägge resorna gick på ca 45 min. Hoppas det kan hålla i sig någorlunda!

Skolan var omringad av murar, och man fick gå igenom säkerhetskontroll om man inte hade ett student-id. Det var bra, det känns säkert! Campuset var enormt. Samtidigt som det verkade väldigt hightec, fanns det en harmonisk stämning tack vare alla stora parkytor med rådjur som levde där (?). Kan dock också ha varit lugnet före stormen, då lektionerna börjar nästa vecka. Hursomhelst fick vi ett gott intryck av PUCP och vår kontaktperson där som var väldigt hjälpsam och trevlig!
I fredags åt jag lunch med Alex och hans peruanska roomie Mariela. Hon är jättetrevlig och mysig! Därefter gick vi till stranden och Alex testade sin tur med surfbrädan för första gången, helt klart godkänd blev han! Under tiden spanade jag och Mariela in alla surfare som hängde däromkring!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0