Mitt schema

Idag var det inskrivning i kurserna för oss utländska studenter, dvs den dag vi officiellt blev studenter av PUCP. Eftersom vi hört att folk brukar komma tidigt, och vissa av kurserna vi ville ha verkade vara fulla, tänkte vi att det vore bäst att komma tidigt för att knipa åt sig de sista platserna. 

Kom till skolan strax före kl 8, drygt en timme före själva mötet och inskrivningen skulle börja, trodde att det skulle räcka. På min nummerlapp stod det 112, la hora peruana gäller inte än hos utisarna med andra ord... Tydligen hade folk kommit redan runt kl 7, galet. Därmed påbörjades en långsam process då man en och en skulle in i de diverse rummen för att ansöka om platser i sina kurser... Ren pärs för mig som hade feber och magknip. Efter ca 3,5h väntade blev det vår tur och för ovanlighetens skull hade jag tur! Av mina fem kurser, lyckades jag få de sista(!) platserna i två och i en kurs sköt de till en extra plats. Sweet, lite medgång behövde jag! Det jag kommer att studera i vår är:
  • Problemas económicos de América Latina
    ung Latinamerikas ekonomiska problem. Handlar om hur kontinentens ekonomi har utvecklas under de senaste åren, makroekonomiska faktorer såsom arbetslöshet och inflation, fattigdom, ojämnställdhet, utrikeshandel och framförallt, hur Latinamerika ska fortsätta utvecklas
  • Economía Pública
    ung Statlig ekonomi. Handlar om välfärdsekonomi, när staten bör lägga sig i marknader vid olika ojämnvikter, externaliteter, miljön, kollektiva varor samt vilka åtgärder staten kan använda sig av när den ingriper i marknadsfel som t ex monopoli
  • Economía Política 1
    ung Ekonomisk politik. Liten chansning här då jag inte varit på nån lektion och det är lite oklart vad den handlar om, men förmodligen olika gubbar och teorier de använt sig av
  • Regímenes Políticos Comparados
    ung Jämförelser mellan olika politiska regimer. Handlar olika regimer olika länder har, men till mestadels om demokrati. Vad innebär det egentligen, hur uppnår man det? Varför lyckas vissa länder med sin demokrati medan andra misslyckas? Kursen leds av en professor från Harvard och han är grym!
  • Procesos Sociales y Políticos de América Latina
    ung Sociala processer och politik i Latinamerika. Handlar om hur länderna här har bildats, lite historia och deras nuvarande ekonomiska, social och politiska situation, utrikeshandel mm. Risk för flumm då det är en kurs inom sociologi...
Mitt schema:
Mån 16-19 Problemas económicos de América Latina
Tis 15-18 Procesos Sociales y Políticos de América Latina
Ons 9-12 Regímenes Políticos Comparados 
18:30-21:30 Economía Pública
Tors 18-21 Economía Política 1

Mestadels kvällslektioner, men jag känner mig riktigt nöjd! Sen start på måndagar och ledigt på fredagar, optimalt för att resa. De tre första kurserna i listan räknar jag som NEK och de andra två är mer valbara, inom polmag och sociologi men relativt ekonomi-inriktade ändå. Alla kurser verkar väldigt intressanta och lärarna kunniga! Ser speciellt fram emot Harvard-kursen och kursen om Offentlig ekonomi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0