Att åka combi

Som nämnt, finns det ingen kommunaltrafik i denna kaotiska stad. Eller ja, limaneserna (?) är något stolta över sin första kommunala busslinje, men en ynka linje i en miljonstad som denna räcker inte långt. Istället är det olika företag som kör sina färgglada minibussar (combis) runt i staden. Dessa combis är gamla, rangliga, bullriga och ostadiga. Ni vet bilar som använts i exempelvis USA, och sedan inte gått igenom besiktningen? I princip ett skal med motor. Såna är bussarna jag åker till skolan med varje dag.  Med den förjävliga trafiken så inser ni att säkerheten är ungefär noll. Att åka combis är inte en enkel konst, men sakta men säkert börjar jag behärska den. Combis känner man igen på dess färger, det här med siffror på busslinjer är överskattat! Till mitt uni går ungefär sex olika linjer, men nu är jag glad, då jag hittat två combis som tar en snabbare rutt till skolan och tar oftast 45 min, men i princip aldrig mer än 1h!

De första gångerna sitter man som på helspänn, man försöker hålla i sig, se sig omkring efter läskiga typer och fundera vart var det man skulle gå av. Dock gör det inte alltför mycket om man missar sin hållplats, det är bara hoppa av vid nästa rödljuse. Egentligen är det olagligt att stiga på/av på andra ställen än hållplatser, men denna regel verkar vara menad att ignora, likaså med stoppskyltarna som i princip betyder gasa, inte stanna. 

Några råd för combi-nybörjare: Combis heter minibussarna, micros heter de som motsvarar våra svenska bussar, förvirrande nog. Generellt är de större, microsarna, säkrare. Var beredd på att få stå, speciellt i rusningstrafik då man mosar in så många som bara fysiskt möjligt. Att ha en killes väska i näsan och en dams röv i höften är vardagsmat. Vid rusningstrafik ska man vara extra skärpt om sina tillhörigheter, combis är ficktjuveparadis. På kvällstid är det säkrare att ta en combi än en taxi, då i en combi har man andra människor runt omkring sig. Man ska dock absolut inte ta en combi som är helt tom eller alltför sent på kvällen, då den kan välja att sluta rutten och dumpa de resterande passagerarna på vägen. Man ska helst sitta närmast föraren, eller "el cobrador", där är det säkrast. El cobrador är personen som tar betalt och skriker ut till gatan vart den ska. Fullständig kaos råder när flera combis anländer till samma hållplats, då de olika cobradores ska försöka få in så många som möjligt i just sin combi. Med andra ord, detta sker hela tiden. Du ska dessutom undvika helst fönsterplatser, speciellt ifall de är öppna, ifall någon på gatan skulle få för sig att försöka rycka ut din väska. Sätt dig inte heller allra längst bak i bussen, då ser ingen vad som händer (eftersom alla tittar framåt), ifall en dum person skulle komma och hota dig. 

Några olika combis.

Så här ser trafiken ut mest hela tiden i staden...

Alex, på en hyfsat tom combi.

Kommentarer
Postat av: Ella

Hahaha, tell me about it...Just därför föredrar jag det lite dyrare, men galet så mycket bekvämare alternativet - kollektivtaxi är verkligen the shit alltså.

2011-03-26 @ 01:41:33
URL: http://ellaenelextranjero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0