Nationalitetsproblem

För er som ännu inte besitter kunskapen om att jag är finsk medborgare, inte svensk - varsågoda. Nu vet ni. Jag är alltså en sådan som ej får rösta i riksdagsvalet, får problem med visumansökelan, erasmusstipendier och diverse annat. Inte minst hockeymatcher ställer hinder i min vardag.

För er som ännu inte besitter kunskapen om att min syster Krista är född i the United States of whatever - varsågoda. Hon fyller strax 18 (då får Vässans uteliv se upp). Detta innebär att hon måste välja. Ska hon vara amerikansk eller finsk eller (fruktan, fruktan) svensk medborgare? Amerikanskt medborgarskap innebär greencard och kunna resa till det stora landet i väst precis som hon behagar. Å andra finskt/svenskt medborgarskap innebär fri rörlighet inom EU... Svårt det där! Anledningen till att jag skriver detta är för att påminna mig själv om att ringa till henne och fråga om hur hon ska göra. Bara så ni vet. Återkommer om svar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0