Är du norrifrån?

Jag har aldrig riktigt tänkt på att dom pratar dialekt här. I skolan pratar alla olika och så många östgötar är det faktiskt inte där. Men nu har jag börjat tänka på det. På jobbet, när alla är från Linköping, jäävlar vad dom sjunger fram sina meningar. "En maAaAax taEack!" Typ. Inte så bra på att härma det. Men att säga Ulla till UC? Nää, inte helt okej.

Första gången jag jobbade här i höstas stod jag i driven.
Gäst: Jag hör visst att du inte är härifrån! Du måste vara norrifrån!
Jag: Öhm, jo, från Västerås... Men det är ju inte direkt långt upp...

Det har hänt flera gånger faktiskt, att gästerna kommenterar att jag inte kommer härifrån. Jag har aldrig tänkt på att jag har särskilt mkt dialekt, att jag pratar ganska "neutralt"? Kan nån östgöte hjälpa mig lite här, pratar jag verkligen så annorlunda? (One point of view är att "det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal" för att citera Thåström)

Anyhow. Imorrn bitti drar jag norrut då! Fullspäckad helg som vanligt! Imorrn blir det lunchträff med Åberg och Johanna, sen träffa Emma och på kvällen mysa med mamma. På lördag blir det nog en sväng på stan med mamma och Moussee för att sen ladda batterierna inför Emelies avskedsfest! (Lindastackaren är sjuk så hennes fest blev inställd.... men ha en underbar resa, du kommer att älska Oz!!) På söndag blir det bakiskäka med Ahlin och Svangren. Visst låter det som ganska typiskt mig? Haha.

Kommentarer
Postat av: Vanne

Du pratar så mkt dialekt! Men det är fint :) Jag kan inte för allt i världen förstå hur jag för några år sedan tyckte man pratade neutralt i Linköping. haha

2009-09-18 @ 10:57:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0