Polvos Azules

Imorse åkte jag med Alex till ett shoppingcentrum i centrala Lima. Well, det var inte riktigt det shoppingcenter som vi trodde att det skulle vara. Det här var som en enorm kinamarknad med tusentals små butiker/stånd med allt ifrån "adidas"skor, förfalskade märkesväskor, piratkopierade filmer till snodda kameror och nintendo wii. Här var alla försäljningsknep tillåtna, vad sägs om exempelvis att Alex nya joggingskor matchade hans ögon?! Jag köpte mig de första säsongerna av How I Met Your Mother, The Big Bang Theory, Sex and the City och Vampire Diaries för ca 75 kr. Spännande upplevelse, hade riktigt roligt idag!

Efter lunch på ett riktigt lokalt hak åkte vi tillbaka till trygga Miraflores. Därefter var vi på jakt efter ett gym (den på skolan var ett skämt från 80-talet ungefär). Det var lättare sagt än gjort för att de försöker verkligen värva en - vi ville bara veta priserna, öppettider, pass. Istället gör de allt för att man ska köpa ett gymkort just den sekunden, bara för att få lite information måste man ha ett personligt samtal så att personen kan erbjuda extrarabatt om vi köper det nu etc. Frustrerande. Till slut lät jag mig övertalas av den killen på närmaste gymmet men som också var dyrast. Nu i efterhand känns det väldigt dyrt... Men allt var splitternytt, fräscht, hade bra service och hade en spa-avdelning. Dessutom känner jag mig själv - om det ligger för långt bort och jag måste gå igenom halva Miraflores i träningskläder kommer jag inte gå dit lika ofta. Hoppas det blir bra, även om det inte kommer bli lika kul att träna som i höst med Fernando bakom disken och Iban i salen... Jag hämtade även upp tvätten (älskar redan detta tvättsystem!). 

För övrigt börjar jag och Alex bli riktigt bilda för hur mkt saker är värda här eftersom det mesta är billigt (förutom gymkortet...). Idag nobbade vi t ex en taxi för att han inte ville köra oss till "shoppingcentret" under 10 soles, ungefär 25 SEK! Notan på lunchen gick på 46 SEK för tvårätters med dryck. För oss båda alltså.

Eftersom området som Polvos Azules, "shoppingcentret", ligger i ett mindre bra område blev vi rekommenderade att lämna kamerorna hemma. Nedan istället bild från gårdagens Carnaval i Barranco, Alex på combis och förvirrade mig på PUCPs enorma campus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0