Helgen

I torsdags blev det utgång för att fira skolstarten, visserligen inte med våra nya vänner från PUCP utan med våra roomies. Vi hamnade på ett ställe som på torsdagar har rockklubben Help. Kul kväll, även om vi var trötta efter en tung skolstart på två halvdagar ;)

Julie, Charlotte och Mikaela, tre av mina roomies i Inkawasi.

Jag och min nya buddie, Mikaela!

Efter dessa tuffa dagar, blev det ordentlig sovmorgon i fredags. Väl uppe på benen, blev det ceviche-lunch och försök till shopping. På kvällen hade jag middag med min fadder från skolan tillsammans med hennes andra fadderbarn!

Ceviche!

Min fadder Lisset till höger tillsammans med hennes andra "fadderbarn".

Lördag åkte vi in till centrum av Lima. Det var vackert, med gamla byggnader och kyrkor. Dock märks det mycket tydligare att man är i ett u-land där, både på husen, gatorna och på människorna. Efter det blev det lunch på Bembos, Perus motsvarighet till donken. Betyg: ok. På kvällen avstod vi festandet och hade filmkväll!

Plaza de Armas, Lima.

Dagen idag har mestadels gått till att försöka hitta kurser och få schemat att gå ihop. Det här är inte alls lätt med tanke på kraven vi har från LiU. Det som försvårar är också att jag inte har läst någon matte överhuvudtaget och nationalekonomin är väldigt mattebaserad här... På kvällen åkte vi till Parque de la Reserva, för att se Circuito Magíco del Agua. Det är en stor mysig park där de har massa fontäner upplysta i olika färger. Låter inte så märkvärdigt, men det var häftigt!

Hela helgen har dock gått i illamåendets tecken. Kan min mage vänja sig vid tanken att jag ska vara här i Peru ett par månader och sluta krångla tack?!

P.S. Tsunamin var ca 40cm hög när den nådde Lima. De enda följderna var trafikstockning på vissa vägar pga att motorvägen vid stranden var avstängd, samt att några restauranger var stängda. Överdrivna säkerhetsåtgärder med andra ord, men hellre safe than sorry.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0