Tsunami-varning

Efter den katastrofala jordbävningen i Japan råder det tsunamivarning lite här och var på Sydamerikas västra kust. Lima har en mellanhög varning och tsunamin, väntas att inkomma hit ca 19:30. Här i Miraflores är vi relativt skyddade, trots att det är en stadsdel som ligger på kusten. Detta tack vare den höga klippan och en liten udde som sticker ut. Jag tror inte det är någon fara, men vi har blivit avrådda att åka till stranden eller shoppingcentret i klippan (Larcomar) under tiden då varningen råder.


Säker zon vid skalv. Såna här skyltar sitter det i princip alla byggnader i staden.

Det känns konstigt och så främmande för mig att vi kan drabbas av skalv, jordbävningar och tsunamis. Så avlägset, eftersom det har aldrig varit någonting man behöver vara rädd för. Men nu när jag befinner mig i ett sådant land där dessa naturfenomen förekommer, är det bäst att vara förberedd. Det fick vi lära oss i skolan igår, så nu behöver du inte oroa dig mamma, jag vet exakt vad jag ska göra ifall det skulle komma ett skalv: stanna i huset om det är ett kort skalv, och ta sig till närmaste dörröppning eller säker zon. Om det inte finns, ska man sätta sig precis intill ett bord, men inte direkt under. Om skalvet verkar vara längre, är det bäst att ta sig ut ur huset, till en stor öppning, idealiskt vore en fotbollsplan. Dock ska man ej ta hissen men trappor ska man också helst undvika vid en jordbävning då det är i princip omöjligt att gå eller hålla balansen. Det viktigaste är att inte få panik, vilket i mitt fall skulle vara den avgörande punkten då det är mycket troligt att jag skulle hamna i panik och springa runt som en höna och skrika och göra bort mig totalt. Bäst för skalven att inte komma, helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Ella

Och här i Chile sitter vi evakuerade och väntar på att den där jäkla vågen ska komma snart så vi får åka hem och sova ;P

2011-03-12 @ 04:38:43
URL: http://ellaenelextranjero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0