Tofflande

Ursäkta det dåliga bloggandet. Jag har tofflat.
Här får ni en update om min vecka, so far.

I måndags hade jag och Maria bestämt att åka till Pachacamac, ett museum och arkeologiska fynd. Maria tog med sig sin Jorge, som fick agera guide och vakt. Tur var det ändå att han var med oss, då det var inte helt lätt att hitta. Vi fick ta två olika combis, och områdena där var inte bland de bästa i Lima. Han vakade över oss, sa åt oss när det var okej att passera gatan, när gå av och på, sa åt oss att hålla oss mot väggen där det var säkrast och han skulle gå närmast gatan. En gång sa han åt oss att stanna till lite. Efteråt berättade han varför, det hade gått ett skumt gäng på andra sidan, och jag och Maria märkte ingenting...

Anyhow, när vi kommer fram till Pachacamac berättar vakten för oss att det är stängt. Öppet tis-sön och vi var där på en månad, hur typiskt var inte det? Vi åkte istället till den närliggande kyrkogården, i brist på annat (alla andra muséer var också stängda, plus att vi var i utkanten av Lima).


Så här såg kyrkogården ut, ganska annorlunda mot hemma. Gravstenarna ligger ner på marken istället för ståendes som hemma. Annat alternativ, och billigare grav, är dessa nedan, som i en vägg. Kändes väldigt konstigt för oss finnar se det så, men Jorge berättade att det var väldigt vanligt. Annan skillnad var barnens gravar, som var fyllda med luftballonger och leksaker, som om detta skulle ge de avlidna barnen glädje, en positivare synsätt mot den vi har hemma. Det märktes också att barnadödligheten här är mycket högre än hemma, då många av dem var endast fåtal dagar gamla, hemskt...

Visst, peruanerna brukar vissla och skrika efter oss på gatan, men denna dag tog priset. Busschafförer blinkade avundsjukt åt Jorge, och varannan bil tutade. T o m lesbianer skrek efter oss på gatan, den hade jag inte fått förr... Bottennappet var på kyrkogården - visslade folk åt oss, och det kändes väldigt respektlöst och ungefär här som Jorge fick nog haha...

Därefter åkte vi tillbaka till Chorrillos, där Jorge (och Maria nu också) bor. Jorge är surflärare och bor med bara surfarpolare, och detta märktes i den hippie/surfinspirerade lägenheten med marijuanaplantan på balkongen... Efter lunch och promenad åkte jag hem till mitt!


Sötnosarna på Malecón och på stranden i Chorrillos.

Tisdagen var en dag fylld med ärenden, då Jonte var tvungen att fixa massa papper inför jobbstarten idag. Jag följde efter som en liten svans! På kvällen såg vi på fotbollsmatchen hos hans kompis Edward. Onsdagen var en trevligare dag, som påbörjades med Ceviche-lunch på ett välkänt ställe i närheten.

Två saker jag kommer sakna från Peru: limonada + choclos!

Mmm, ceviche!

Jontes mat, Tiraditos, typiskt peruansk fiskrätt med sötpotatis.

Sen råkade vi testa lite efterrätt, cheesecake och Suspiro a la limeña, typisk limensk efterrätt. Himmelrike.

På kvällen åt vi middag i Larcomar och såg den sista Harry Potter-filmen i 3D. Väldigt trevlig dag :)

Riktiga puddingar, sí o no?

På torsdagen var planen att jag skulle följa med hans mamma till Parque de las Leyendas, typ ett zoo. Dock försov vi oss, så det blev en dag framför Prison Break i soffan istället, vilket inte gjorde så mycket alls :) Till kvällen lagade vi tacos och drack vin. Mys! 

Idag började Jonathan sitt nya jobb! Jag spenderade dagen shoppandes lite souvenirer och lite presenter till mig själv ;) På eftermiddagen fikade jag med Jens, det var trevligt. Jonathan var förbi här en sväng på kvällen, nu är han ute med sina kompisar (tjejförbud tydligen så jag är kvar hemma...). Imorgon åker jag med min fine peruan på en liten weekend, ska bli mysigt att bara umgås och vara tillsammans :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0