Nasca

Efter ca två timmars sömn, började tre utmattade hjältar sin resa mot Nasca. Nasca är en liten stad i öknen, som är mest känd för Nascalinjerna. Linjerna, som föreställer olika figurer, gjordes för länge sedan av inkaindianerna. Det är fortfarande ingen som vet hur de lyckades bygga dessa enorma skulpturer i marken - dessa är nämligen så stora att man endast kan se dem uppifrån, dvs från små, fjuttiga flygplan som inte ens borde få kalla sig flygplan.

På flygplatsen möttes vi av en timmes försening, vilket innebar att vi missade vår buss... och var tvungna att köpa nya bussbiljetter. Det var dock resans enda missöde!


Pilot och andrepilot behövdes det tydligen för att köra det där fjuttplanet. Flög ca 200 m över marken:

Tyvärr var det lite svårt att fota Nascafigurerna (piloten svängde mest hit och dit mest hela tiden), men här har ni några av dem:

Astronauten.

Kolibrin.

Händerna.

Apan.

Spindeln.

Vi hade blivit förvarnade om att flygturen kunde innebära illamående, och dessa rykten visade sig vara helt sanna. Alla fyra klev vi ut, pustandes och illamåendes. Eftersom planet var så litet blev svängarna enorma och det hjälpte inte heller att det var fruktansvärt varmt den dagen (ja, dah, öknen..). Inte heller hjälpte det att vi knappt hade sovit de två nätterna före och druckit alkohol dagen före :P Efter lunch och frisk luft mådde vi dock prima igen och satte oss, utmattade av helgen, på bussen hemåt, mot Lima.

Några bilder på Nasca stad.

Med andra ord, en toppenhelg! Det var härligt att komma ifrån hektiska Lima och se andra delar av Peru. Jag njöt av tystnaden och lugnet. I mitt rum hör jag motorvägen, dag som natt, även med öronproppar på... Nästa dag, när jag packade upp insåg jag att jag hade med mig en souvenir hem - hade visst glömt att lämna tillbaka hostelnyckeln. Woops. Förlåt, Desert Nights Hostel...

Kommentarer
Postat av: Ella

Jäklar vad fränt!

2011-04-12 @ 02:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0