¿Varón o ladrón?

Idag har jag försökt panikplugga juridik. Derecho de los Contratos en el Comercio Internacional, närmare bestämt. Saftigt värre. Har dugga imorrn. Om man klarar alla tre duggor slipper man tentan i januari. Vore riktigt, riktigt nice att endast ha fem tentor i januari, istället för sex...



Dock är det här med att lära sig ett nytt språk är inte lätt. På lektionerna om arbetsmarknaden tittar vi på kurvor jämt. Gärna skillnader i tid och mellan kön. Istället för att skriva hombres (som ju alla vet betyder man) väljer de att skriva varones, som ska låta finare antar jag. Häromdagen var jag tvungen att reda ut detta, fråga Ella något jag funderat på några dagar:
P: Men alltså, varones. Betyder inte det tjuvar?
E: Nej, det är ladrones! (brister ut i skratt) 

Det låter väl rätt likt, eller hur? Just nu blandar jag ihop alla möjliga stavningar, blandar hejvilt mellan spansk, engelsk, svensk och t o m italiensk stavning. Finemang!

Jag hade ju tänkt att jag skulle prata spanska väl när denna termin är slut. Insåg just att halva gått, hur mkt har jag lärt mig? Inte mkt tydligen, med tanke på att jag blandar ihop man och tjuv. Dags att börja anstränga sig?

Kommentarer
Postat av: Tanja

Håller tummarna =) =) och visst lär man sig, men man inser också hur mkt mer det finns att lära... suck.

2010-10-21 @ 10:28:47
URL: http://tanjabloggar.tumblr.com/
Postat av: Vanne

haha man slutar aldrig lara sig, tank va trakigt det skulle bli! :P i forrgar larde jag mig att popcorn heter palomitas de maiz, efter att ha fragat efter "maiz que se pone en el horno de microonda, y luego 'pop pop pop'".

2010-10-24 @ 00:04:11
Postat av: Ella

Hahaha, vad underbar du är vanne! :D Själv har jag bommat på bl.a. nagellack - "color....aquí... sí?" och pekat på nageln. Häromdagen fick jag också totalt hjärnsläpp när jag skulle fråga om de hade en linjal - trots att "lineal?" inte direkt har någon som helst likhet med "regla" gick budskapet på något magiskt sätt fram ändå ;D

2010-10-24 @ 00:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0