Hablo español sin parar...

... I wish. Jag hade sett fram emot en lite soft kurs, kunna njuta av våren, solen, vännerna, festerna. Men inte ska vi få ha det så väl, inte. Dessutom verkar läraren hakat upp sig på att ställa köttafrågor till mig varje föreläsning. Kul.

För er som inte läser spanska kan jag dela med mig av två användbara fraser.
  • carnear = kötta, ursprung från el carne = kött. Användbart verb för att förstärka hur mkt och hur snabbt och hur effektivt man har planerat att göra något. T ex Vamos a carnear hoy!
  • cobrar ánimos = rycka upp sig, fatta mod. Användbart uttryck för att peppa sitt gäng att kämpa vidare med spanskan. T ex Necesitamos hacerlo, vale, cobramos ánimos con un clego!

Livet i övrigt är bra, men stressigt. So much to do, so little time... Igår var vi på födelsedagsfika hos My, mums, och i helgen drar jag till Gbg! Idag kom även ett väldigt välkommet resultat på IEn, Internationell Ekonomi :)

Ahora, tengo que carnear algunos textos españoles para mañana. Hasta luego.

P.S. Ett av de ovanstående fraserna är påhittat. D.S.

Kommentarer
Postat av: Vanne

Carnear y clego!!!

2010-04-28 @ 21:59:25
URL: http://blog.liu.se/vanessaliu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0